Yüksek Lisans Adayı: Ali Ozan
EABD: Çokluortam Bilişimi
Tarih: 28.08.2025 / 10:00
Yer: A-212
Özet: Bu tez, gerçek bir mahalle veri setine dayanan ve kentsel ölçekte enerji yönetimine ilişkin kamu farkındalığını artırmak üzere tasarlanmış Green Renovator adlı ciddi oyunu ele almaktadır. Derinlikten çok kapsamı önceleyen bir tasarım yaklaşımı izleyen oyun, bina renovasyon yatırımları, enerji kaynaklarının yönetimi, teknoloji uygulamaları, politika geliştirme ve kamu tepkisinden sorumlu bir yerel otoritenin yerine koyar. Bu unsurları anlaşılır bir oyun döngüsünde bütünleştirmeyi hedefler. Olasılık temelli bir rastlantısal olay sistemi ile oyunda beklenmedik olayların üstesinden gelme imkânı sunarken aynı zamanda tekrar oynanabilirliği artırmayı hedefler. Oyun içi ansiklopedi ve isteğe bağlı yıllık kısa sınav vasıtasıyla bağımsız öğrenmeyi destekler. Oyun, N = 55 katılımcı ile karma yöntemli bir protokolle değerlendirilmiştir: Sistem Kullanılabilirlik Ölçeği (SUS), amaç-odaklı bir farkındalık ve algılanan öğrenme anketi ve tamamlayıcı bir etkileşim/kullanılabilirlik anketi uygulanmış; nitel içgörü için açık uçlu sorular eklenmiştir. Bulgular, kullanılabilirliğin kabul edilebilir–iyi aralığında olduğunu ve üç ölçekte de tutarlı biçimde olumlu sonuçlar elde edildiğini; birçok sonucun istatistiksel olarak anlamlı olduğunu göstermektedir. Açık uçlu yanıtlarla yapılan analiz, oyuncuların bina renovasyon kararları, enerji kaynak yönetimi, politik kararlar ve kamu tepkisi arasındaki ilişkileri ve etkileşimleri fark ettiğini belirtmiştir. Gelecek sürümler için içerik çeşitliliğinin ve politik derinliğin artırılmasına yönelik önerilerde bulunmuştur. Genel olarak çalışma, farkındalık odaklı bir ciddi oyun için uygulanabilir bir tasarım ve eğitsel potansiyeli gösteren bir değerlendirme sunmaktadır. Bulgular, kapsamı iyi değerlendirilmiş bir ciddi oyunun, kentsel enerji yönetiminin detaylarını alan dışı bireyler için somutlaştırırken eğitimsel anlamda etkili olabildiğini desteklemektedir.