Minal Zaka, Öğrencilerin Öğrenmede Üretken Yapay Zekâyı Benimseme Konusundaki Görüşlerinin İncelenmesi: Ampirik Bir Çalışma

Yüksek Lisans Adayı: Minal Zaka

EABD: Bilişim Sistemleri

Tarih: 27.08.2025 / 10:30

Yer: A-212

 

Özet: Üretken yapay zeka (YZ), yükseköğretimi kişiselleştirilmiş ve verimli öğrenme desteği sunarak yeniden şekillendirmektedir. Ancak, öğrencileri bu teknolojileri benimsemeye itenin ne olduğu konusunda oldukça az şey bilinmektedir. Bu çalışma, üniversite öğrencilerinin öğrenmede üretken YZ araçlarını benimsemelerini etkileyen temel faktörleri incelemektedir. Kapsamlı bir sistematik literatür taramasıyla bu faktörler belirlenmiş ve ardından bir benimseme modeli önerilmiştir. Üretken YZ araçları tecrübesi olan 145 üniversite öğrencisinden yapılandırılmış bir anket aracılığıyla veri toplanmıştır. Bu çalışma, Kısmi En Küçük Kareler Yapısal Eşitlik Modellemesi (PLS-SEM) kullanarak bu faktörler arasındaki ilişkileri incelemiştir. Bulgular, algılanan fayda, tutum, eğlence motivasyonu ve sosyal etki faktörlerinin öğrencilerin üretken YZ kullanma davranış niyetini olumlu yönde etkilediğini ortaya koymaktadır. Görev-teknoloji uyumu, algılanan kullanım kolaylığı ve güven ise dolaylı etkiye sahiptir. Ortaya çıkan bağlantılar, eğitimcilerin ve politika yapıcıların üretken YZ’yı eğitim ortamına etkili ve sorumlu bir şekilde nasıl entegre edebileceklerini daha iyi anlamalarına yardımcı olmaktadır.